ממעוף הציפור עת בוחנים את ערוצי הפרסום בישראל ומה האפקטיביות של כול שופר פרסום כזה או אחר עולה התמונה כי בסך הכול הכללי שטחי הפרסום או שופרות הפרסום מחולקות לכלל המדיה הפרסומי במדינת ישראל.
כ יועץ עסקי העוסק גם כ יועץ שיווק אני מגלה כי נתח הפרסום בישראל למדיה הטלוויזיונית היא הגבוהה ביותר אחריה העיתונות הכתובה, אחריה האינטרנט, אחרי האינטרנט הרדיו, השילוט חוצות, מגזינים וקולנוע..
למעשה מה שאנו למדים מתוצאות אלה כי רוב הפרסום שייך לחברות הגדולות, לרשתות, לחברות הסלולר המפרסמות בטלוויזיה, בעיתונות המקומית, בשלטי חוצות, ובאינטרנט, שהרי חברה גדולה או רשת גדולה משתמשת בזמן קמפיין בכול המדיות הפרסומיות (למעט קדמים למינם) שלא נספרים בסקירה זאת.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי הפגיעה העיקרית בעוגת הפרסום היא היכולת של עסקים קטנים בינוניים להשתתף בכול אמצעי המדיה, ואלה מסתפקים במלחמה על המקום הראשון באינטרנט (מנועי החיפוש) או בפרסום באינטרנט (PPC ובאנרים) ואולי בעיתונות מקצועית ומקומית.
הבז הגדול הוא למעשה בידי המשווקים והרשתות הגדולות שם מכתיבים שפה, קובעים עובדות צרכניות, ממציאים מוצרים לכדי דרישה מצד הלקוח, ולמעשה מכתיבים אחת לאחת מה ירכוש או יקנה הצרכן הישראלי.
העלות היקרה בטלוויזיה אשר היא מדיית הפרסום האפקטיבית ביותר עקב היותה מובילת קהל, מכתירה מוצרים, יוצרת ביקוש, ובעלת כוח אדיר מבחינה שיווקית היא נחלת הגדולים בלבד (ודוגמאות יש למכביר) ולעסקים הקטנים נשארה הביצה של הפרסום החוץ טלוויזיוני. יש בה משהו בקופסא הזאת (טלוויזיה) שמשנה ומכתיבה את אורח חיינו לא רק בצד השיווקי אלה וכשלטלוויזיה היא חותמת כשר אחידה לכול המפרסם בה או מופיע בה וראו את נחל הסלב היוצא אלינו מכול תוכנת ראליטי שכבר נשכחה אבל ממשיכה להחזיק את משתתפיה מעל המים .
חלוקת המדיות האחרות בהם עסקים יכולים להשתתף ואפילו ליהנות מפירותיה הינו הרדיו הציבורי (רשת ב של קול ישראל) ששם ההחזר על ההשקעה הוא גבוהה והרייטינג בהחלט מניע אנשים לפעולת מכירה או רכישה בתחומי מסחר שונים ומגוונים. כמובן שאני לא פוסל את הרדיו האזורי שגם לו יש חלק בעוגת הפרסום האפקטיבי אך כאן כול תחנה צריכה להימדד בדרך אחרת ולא בחשיבה כי כול תושבי העיר מאזינים לה.
אם נעבור ביעף מעל שאר אמצעי הפרסום והפעם לעסקים קטנים אני חושב שיש מקום בעיתונות המקומית הספציפית (אותם שבועונים מקומיים מלאי הרכילות המקומיים) לפרסם ולהביא קהל לרכישה בוודאי לא באותו כוח של מדיות הפרסום שעליהם כתבתי קודם.
אם נשקלל את כול הנתונים במאמר זה נבין כי את חיינו מכתיבים החברות הרשתות הגדולות אשר בהיסח הדעת מכתיבים לנו את חיינו, הלבוש שלנו, מה יהיה בצלחת שלנו וכך הלאה.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון